torsdag 30 augusti 2012

D.I.Y till fredagsmyset!

Idag kommer ett litet tips på jättegoda kex som är perfekta att mumsa på tillsammans med lite goda ostar. Med tanke på tidigare inlägg angående hälsosammare mat, så får jag erkänna att dessa inte tillhör den kategorin. Jag har försökt baka lite hälsovänligare varianter utan lyckat resultat, därför väljer jag heller att äta lite mindre av dessa. Nyttigare än det traditionella fredagsmyset är jag dock övertygad om att det är!


Nedan följer originalreceptet, själv tog jag lite extra av alla frösorter för jag tyckte degen blev lite lös, men provar er fram.

Blanda i en bunke:
2 dl Majsmjöl
1/4 dl Pumpakärnor
3/4 dl Solrosfrön
1/2 dl Sesamfrön
1/2 dl Linfrön
1/2 tsk salt

Tillsätt därefter:
2,5 dl kokat hett vatten
1/2 dl olivolja

Smeta ut tunt på en plåt (gärna oljad) strö över lite flingsalt. Skär i rutor för att lättare kunna dela. Grädda i 150 grader i 1 timme.

/Frida

4 kommentarer:

  1. Det här ska jag pröva, så fort jag kommer hem...

    Trevlig helg/Tina

    SvaraRadera
  2. så gott.
    Tack för recept.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Men på helgerna behöver man ju inte vara så hälsosam=))
    Själv ska jag dricka varm choklad med massor av vispgrädde!!
    Trevlig helg/Hannis

    SvaraRadera
  4. De här låter väldigt hälsosamma tycker jag. Frön och olivolja är väl nyttigt? Kan tänka mig att flingsaltet sätter extra piff på dom. Låter gott!

    Trevlig helg - kram Sanna

    SvaraRadera