tisdag 28 augusti 2012

Hjerténs hälsohem

Okej, okej! Jag ska inte överdriva eller försöka försköna sanningen, men faktum är att jag de senaste veckorna gett upp semesterns sus-och-dus-vanor och infört en mer GI-betonad* kost i det Hjerténska hemmet, samt återgått till vårens regelbundna träningsvanor.

I början av året satte jag upp ett antal mål och nu när det bara är dagar kvar till avstämningen kan jag konstatera att det inte gått så bra. Att ha en avstämning direkt efter semestern var kanske inte så smart?! Nåja, nu är det nya tag som gäller och den här gången har jag en mer genomtänkt plan - Wish me luck!

Förutom att den nya kosten ska bidra till en Frida i bättre form, så bidrar den också till att försköna hemmet. Aubergine är inte bara gott och nyttigt, i otillagat tillstånd är den även vacker att se på. Och ser man på, där fick jag en anledning att visa en av sommarens loppade skålar...

...och ja, det finns några till!


/Frida

* I min tappning innebär det mer grönsaker, mindre pasta, ris och bröd. I övrigt helt vanlig mat. Sommarens frossande i fika och läskande drycker har jag också övergett.

11 kommentarer:

  1. Det är bra att ta tag i det nu så man är ok för att stoppa i sig av julgotterna :)). Nej det är detsamma som gäller här. Fast jag har inte gjort någon exakt plan det kanske man ska göra....
    Aubergin är gott i olika anrättningar.

    Lycka till

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  2. Jag är redan igång och hejar på dig också!
    Tränar regelbundet och äter sunt, blir så mycket piggare av det!
    Håller med dig om kosten du beskriver, det behövs bara sunt förnuft. Fikastunderna saknar jag knappt längre...och smakar jag som i lördags räcker det med en mindre bit tårta tex.

    kramen

    SvaraRadera
  3. Heja dej, men flytta fram målet lite. Har också börjat träna, känner också motivation att låta bli sommarens frestelser.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  4. Vi är nog många som känner för att strama in och äta nyttigare såhär efter semestern. Man kan ju inte alltid leva i sus och dus. :-)

    Jättefin skål!

    SvaraRadera
  5. Kör ungefär samma upplägg här efter semestern. Har dock varit förkyld en vecka nu, så det har varit dåligt med träning. Lycka till!:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Många små saker och förändringar kan göra underverk, men sommaren och alla frestelser gör ju att det mesta blir lite fel, men som tur är går det att justera!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Låter som en lagom GI-variant.
    Jag avskyr rivstarter och såna där kurer där man ska ta bort allt.
    Blir bara sur då=))

    Perfekt, mat och snyggskål i en och samma bild!

    SvaraRadera
  8. Vad duktig du är, jag tror på din livsstil! Må så gott kram från vännen Maria

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken fin blogg! Vilken rolig idé att dela blogg! Spännande!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  10. Hej Frida,

    På´t igen bara :) Snygg skål. Auberginer har jag svårt att få till i matlagningen, har du något recept att dela med dig av? Fint skåp du visade i förra inlägget. Hoppas barnen kryat på sig nu. Kram Sanna

    SvaraRadera
  11. Hej hittade hit när jag snurrade runt bland bloggarna, fast jag egentligen borde fixa middag till mina barn!

    Fin blogg! Jag försöker också nu med att minska sötsuget framför allt... Det går väl sådär.

    Kram Jenny

    SvaraRadera