onsdag 16 mars 2011

Schyssta Lökar!

Idag fortsätter jag min köksexkursion och tar mig en titt på en, enligt mig, helt fantastiskt inredningsdetalj - Löken!

Löken som är:
  • Vacker
  • Lättplacerad (i köket)
  • Tålig (inget vatten att glömma)
Som om detta inte vore nog, piffar den upp de flesta maträtter och den har dessutom visat sig vara väldigt nyttig! Enligt Statens Folkhälsoinstitut innehåller lök stora mängder av de nyttiga skyddsämnena flavonoider. Flavonoider har: "antioxidantiska egenskaper och förebygger reumatism, cancer, hjärt- & kärlsjukdomar samt kroppens åldrande".

Det där med kroppens åldrande är jag dock tveksam till! Jag som äter så mycket lök, vart kommer alla grå hårstrån ifrån?!?! Jag bara undrar!!!

/Frida

17 kommentarer:

  1. Jag håller med - schyssta lökar är alltid fint att titta på! :-D

    SvaraRadera
  2. Håller helt med och fina bilder du bjuder på!/Merja

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder du bjuder på! Må så gott kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hej Frida,

    Rödlöken är färggrann och god! Men jag kan inte äta för mycket, blir ju alldeles gasig... ;)

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  5. Lök är bra på alla sätt. Läste en gång att, om man måste välja EN ENDA ätbar sak att överleva av, så skulle man välja GUL LÖK! Något att tänka på...

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Lökar är vackra. Kanske skulle man ställa fram några i en snygg skål...

    SvaraRadera
  7. Hallå där, konstnärstjejen tillika känd från pressen och bruden med schyssta lökar! Vad snyggt du fått till tavelhängningen förresten, och så duktig du är som kan måla själv! Är det något kreativt uttryckssätt jag skulle önska att jag kunde få till så är det det, men måla och rita är verkligen inget jag får till...

    Underbara vårblommehav i ett tidigare inlägg, åh så härligt att få promenera i vitsippsgläntor!

    Varma hälsningar,
    Helena

    SvaraRadera
  8. :O) Fina bilder att njuta av. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  9. Grått hår, som är så snyggt.

    Ha en fin torsdag.

    SvaraRadera
  10. Ja, lökar kan verkligen pryda sin plats i köket. Eller på foton. Och gott är det i mat. Men lök tycks inte bita på mig heller (med tanke på de gråa hårstråna...)

    Trevlig helg!
    Cathrin

    SvaraRadera
  11. Jag håller med....schyssta lökar;)
    Njut av helgen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Lök är vackert, och gott!

    Hoppas du har en fin helg / Kram

    SvaraRadera
  13. Jättebra ide,jag är en sån som glömmer att vattna blommor,måste ha såna växter som inte kräver så mycket omvårdnad
    Smart med lök,de kan man ju äta upp
    Fina bilder
    Ha en bra dag
    Ps har en utlottning hos mig

    SvaraRadera
  14. Ja, nog är den vacker alltid. Och god - mycket lök ska det vara. Men inte vitlök...ush, det gillar jag inte. :-)

    Hoppas du har haft en fin helg!

    SvaraRadera
  15. fina bilder.
    Ha en fin helg.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  16. Älskar lök. Både till mat och att titta på.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  17. Schyssta lökar kan man ju uppfatta på lite olika sätt. Dina bilder är för mig schyssta lökar men när gubbsen på jobbet börjar prata om dem så blir jag smått irriterad...
    Jösses så patetiska de blir...

    Kram Maidi

    SvaraRadera