onsdag 5 januari 2011

Hjälp en blind!

Tack för alla snälla kommentarer om mitt matsalsrum efter förra inlägget. Detta rum är nämligen ett riktigt problemområde när det gäller inredning. Hur jag än försöker så blir jag inte nöjd. Kanhända är jag lite hemmablind?

Det var flera av er som skrev uppmuntrande om mitt piano och det kan ju verka lyxigt att ha ett piano, men inredningsmässigt kan det bli ett problem när ett piano får styra resten av inredningen. För pianot står där det står, det är det ingen tvekan om. Det står faktiskt kvar där efter förra husägarna, det är nämligen ingen som orkar att flytta det...

Ett annat problem är alla olika träslag, men med en stor duk på bordet brukar det inte kännas så farligt.

Nej, mitt stora problem är väggen där jag har skåpet. Egentligen hade jag behövt ett gigantiskt skåp, men nu har jag det jag har. Jag känner att jag behöver hjälp, professionell hjälp med den väggen, därför frågar jag er: 

Vad ska jag göra med min kala vägg?































 Tack på förhand!
/Frida

P.S. Här syns det kanske ännu tydligare hur fjantigt liten min lampa är

24 kommentarer:

  1. Tavelvägg skulle jag satsa på.
    Antingen med hyllor att ställa tavlorna på eller spika upp på väggen.

    Och sen tror jag på det där med hemmablind!
    För jag tycker det ser fint ut, lugnt och varmt.

    Må så gott!

    Ps. Om du retar dig på det där med olika träfärg kanske det kan lösas med vax alt bets??

    SvaraRadera
  2. Önkar jag kunde vara mer till hjälp...
    En tavelvägg som Hannis skrivit vore inte dumt, eller kanske ett snyggt fotokollage på familjen!

    Kanske kunde du hitta någon stor fin tavla att hänga över skåpet/altn gammalt fönster och sedan ha en hylla på vardera sida om skåpet. Där du kan ha t ex soppterriner, eller varför inte hänga en tallrikshylla till favoritporslinet, kanske också på vardera sida om skåpet.

    Jaja, lite ideer kanske jag komma med ;)

    Fundera på nu, är såker på att det kommer bli bra tillslut!! :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du har en väldigt vacker matsal men om jag skull ändra på något så skulle jag på något vis fasa ut vid sidan om skåpet med ett par fåtöljaktiga stolar, kanske i samma träslag som skåp och bord men med lite textil på och så tavlor, tavlor och kanske kanske någon slags belysning i hörnena, något lågt hängande så det blir lite lägre.....då behöver du inte heller byta lampan över bordet, jag tycker den passar jättebra där!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Kan man flytta skåpet lite åt ena sidan istället för mitt på väggen? Och ha något vid sidan om? Fotölj och lampa som Agneta skriver. Svårt att säga när man kikar på bild bara. Kanske ser jättekonstigt ut att flytta skåpet.

    Hur har du det i andra rum? Ser att det finns en bokhylla bakom soffan. Kan man byta plats på bokyllan och skåpet?

    Stora tavlor eller en fondvägg kan också förändra.

    Tänkte på lampor i ditt förra inlägg. En vän har en otroligt fin stor matsalsbordslampa. Försökte googla lite och se om jag kunde hitta nåt liknande. Det är inte den här men nåt i den stilen. http://thehome.se/belysning/taklampor/carl-xxl/

    Lycka till!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Som sagt, en fotovägg skulle bli fin. Gillade även idén på att ställa några stolar bredvid skåpet. Det får dock inte bli för uppställt, enligt min smak!;)
    Det jag tänkte på också var att ni kanske skulle ha en stor matta under matsalsbordet. Kanske inte jätte praktiskt, men jag tror att det kan göra mycket för känslan i rummet.
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hoppas att jag kunde varit till någon hjälp, men jag tror kanske som någon skrev innan skåpet åt en sida och kanske en fåtölj och läslampa vid sidan.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Men oj... jag kände att problemet var att det fattades en stooooor matta under matsalsbordet där. Det ser så tomt ut. Och "bäscht"...
    Måste eka som tusan i det rummet, och (det tysta) ljudet är väldigt viktigt för om vi trivs i ett rum eller inte... Ljudet och belysningen;-))
    Lycka till! kram H.

    SvaraRadera
  8. Har själv en massa tomma väggar att fylla, är väl ingen expert. Men jag säger som de andra, att det nog skulle se bra ut med en fatölj i hörnet och skapet lite at sidan. Kanske ett par bilder, blommor...osv.
    (saknar en bokstav som du märker..*ler*)

    Det fixar du nog!
    Ha en fortsatt skön vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  9. Skriver som Hannis - tavelvägg.
    Vad många tavlor du får plats med :-))
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Hej på dig och god fortsättning!
    Jag skulle nog satsa på ett par lampor över bordet...när du har såå långt bord...och så ett par fina väggbord gärna med spegel tex över det ena...och tavlor i grupp över det andra...lampor här och var som mysbelysning, och en vacker kandelaber som speglar sig i spegelglaset:)
    kraam

    SvaraRadera
  11. Kikar in för att önska en trevlig Trettondagsafton! KRAM Helena

    SvaraRadera
  12. Oj, vad alla har många bra förslag. Ni har ju jättefint och jättestort och alla lösningar ovan skulle göra det ännu finare. Har någon skrivit inbyggd bokhylla? Det skulle kanske bli lite mysigt. Fast det är ju en mer bökig lösning förstås.:)

    Stora kramen Lisa

    SvaraRadera
  13. Jag tänker att det vore fint att bryta av med att göra en fondvägg.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  14. Jag håller med mammaxtre, en fondvägg tror jag skulle både "pigga" upp och ge en varm o hemtrevlig känsla i rummet!

    Jag vet inte vad du gillar när det gäller tapeter, men personligen tycker jag att Josef Franks mönster "Paradis" är så fin o klassisk!
    Det känns som att du har lite klassisk stil med dina möbler tillsammans med pianot....

    Lycka till!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  15. hallå där, tavlor tavlor tavlor det är min melodi här hemma, kan man fynda på second hand...skulle ta bort skåpet och placera detta på en kortare vägg. kanske fyllla upp med några fina stolar och bord under tavelväggen, piano...äger två st men kan aldrig skiljas från dessa och tycker det är fint i en matsal, har ett själv i min matsal, lycka till, kram

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Jag tycker du ska ge dig ut på loppis och fynda ett gäng tavelramar. Måla dem alla i en och samma färg, rama in fotografier i några, en del får vara tomma. Man kan variera sig i det oändliga. Varför inte hänga in barnens första skor eller någon liten pryl du gillar men som aldrig riktigt fått en bra plats. Bygg en stor fin tavelvägg och fyll på med sådant du tycker om!

    Eller varför inte hänga upp ett stort tyg som en slags fondvägg. Det behöver inte täcka hela väggen men en bit ut på varje sida om skåpet. Lätt att byta när man tröttnar.

    Fortsatt fint 2011!

    SvaraRadera
  17. Skulle måa med starkre färg den väggen!

    SvaraRadera
  18. Goda råd är tydligen inte alltid dyra! Plocka åt dig - du som också får gratis marknadsföring av din ivrigt snöskottande man! / kh ag hj

    SvaraRadera
  19. Putsa den så klart! Vi putsade en vägg i vårt kök och det blev hur bra som helst! Det var visserligen en hel del jobb, men hela rummet blev med ens levande... Det är bara att fråga om du behöver råd om hur man går till väga.

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  20. Nu har jag int eläst igenom alla kommentarer, så detta kanske redan varit på förslag. Men jag tycker att det känns som om bord och skåp står lite för mycket "på rad". Jag skulle flytta skåpet till vänster, och flytta månbordet (som ser lite inklämt ut där det står nu) till på höger sida om skåpet, och ovanför det göra en tavelvägg där ramarna är i samma olika träslag som möblerna är så binder man ihop det hela.

    Svart vore nog en snygg accentfärg att komplettera med!

    SvaraRadera
  21. Det finns nog mycket man kan göra, men det är inte alltid lätt att få till. Ibland måste man liksom bara få pröva sig fram och bo in sig lite innan bitarna faller på plats. Min första tanke är att det behövs textil, en stor matta under bord och stolar, kanske dynor på stolarna. Sen, som andra nämnt, tycker jag du ska flytta skåpet åt vänster. En spegel på väggen ovanför skåpet kanske, och någon form av belysning. Och så kanske en grupp tavlor, kanske två rader med tavelhyllor, som fyller ut höger sida av väggen. Och känner du för mer arbete skulle du ju kunna tapetsera väggen. Du får allt visa oss fortsättningen på detta! :-)

    Och så får du ha en riktigt härlig helg.

    SvaraRadera
  22. Ja du vännen... Fondvägg i en varm färg? Eller vackra tavlor?
    Jag har en liknade vägg i vårat vardagsrum, där har jag två tavlor till vänster om skåpet som matchar skåpets färg. Så har jag en stol på var sida om skåpet. Egentligen är det två extrastolar som jag brukar använda när det kommer folk.

    Önskar dig en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  23. Ser att du fått en massa tips och liknande som jag funderade kring. Måste säga att jag också är känslig mot olika träslag men att här tänkte jag inte på det alls, de går ju ändå i samma färgskala! Ett mycket vackert rum!

    Lycka till med den sista touchen!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Här kommer mitt förslag... flytta den vackra skänken åt höger och ställ en korgstol eller fåtölj på andra sidan och fyll på med lite tavlor! Håller med dig att lampan över bordet är lite liten... kanske två lika är bättre?
    Hoppas du inte blir alltför snurrig av alla välmenta råd:)

    Lycka till, vi får väl följa utvecklingen?
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera