onsdag 26 maj 2010

Med eller utan hatt?

Jag och min syster har lite olika inställning till att bära hatt. Eller inställning är nog fel ord, förutsättning passar bättre!

Jag kan nämligen inte använda vare sig hatt, keps, mössa eller någon annan typ av huvudbonad för den delen, utan att se mycket märklig ut. Med Syrran är det precis tvärt om – det kvittar var hon sätter på huvudet allt ser mycket passande ut!

Nu hade jag inte tänkt att detta inlägg skulle handla om hattar till vare sig till mig eller till Syrran. 
Nej, jag hade tänk skriva ett inlägg om några gamla flaskor jag hittade i källaren förra veckan. Kopplingen är solklar…?
När jag nyss hade blivit husägare sprang jag på auktioner för jämnan! Att komma hemdragandes med den ena fyndlådan efter den andra tillhörde ett av mina största nöjen! Plötslig kom det barn med i bilden och tiden för auktioner fanns inte längre dessutom var förråden redan välfyllda! Därefter följde några år i minimalistisk anda, av praktiska och tidsmässiga själ stod inte pynt och pyssel särskilt högt på agendan.

Innehållet i mina förråd föll i glömska!

Denna glömska har nu visat sig vara min stora lycka!! Jag har fortfarande inte tid att springa på auktioner, men ibland tar jag mig tid att gå igenom mina förråd kan då glädjas åt mina fynd på nytt eller i vissa fall för första gången.

Precis så var det med dessa flaskor, som kom med på köpet när jag köpte något annat. De var väldigt smutsiga och äckliga och blev därför ratade i flera år. Denna gång gav jag dem  en riktig omgång med diskborsten och då visade det sig att de var riktigt fina och de fick genast en plats på min nya fönsterbänk i köket!
Nu tillbaka till den inledande frågan – ska de avnjutas med eller utan hatt, det vill säga med eller utan gammal rostig kork?

/Frida

4 kommentarer:

  1. Absolut med hatt! Tyckte dem såg riktigt söta ut.

    Själv har jag förmågan att alltid se ut som en skolfröken från 50-talet om jag tar på mig hatt. Inte looken jag är ute efter direkt...

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad man kan fynda i sina skåp ibland...
    Flaskorna är i och för sig snygga som de är, men jag tycker ändå att de är snyggast med hatt!

    Ha det bra!
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Flaskorna kanske kan symbolisera systrarna Hjertén, dvs en med hatt och en utan......

    Ha en bra dag!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Dina flaskor är jättefina. Ibland kan det kännas som julafton när man rotar igenom sina saker./Kramen

    SvaraRadera