onsdag 20 oktober 2010

Höstmörker!

En del människor gillar hösten. Jag är inte en av dem!

Okej, jag erkänner det kan vara härligt med klara, kalla höstdagar när de gula och röda löven glittrar i solen. Men de flesta dagar är ju inte sådana, åtminstone inte som det känns.

Jag känner hur höstdepressionen kommer smygande av att det är mörkt när jag går till jobbet och det är mörkt när jag kommer hem. Däremellan är det jämngrått!

Ytterligare en depressions-förvärrande faktor, är att jag vid de senaste veckornas loppisbesök inte gjort ett enda fynd. Som tur är har jag har några gamla fynd att använda som besvärjelse mot höstmörkret. Dessa äggkoppar eller ljuslyktor som jag väljer att se dem som, fyndades för 2 kronor styck när det fortfarande var sommar. Att sitta och glo på ljuset från dem, värmer min själ när det stormar ute...



/Frida

P.S. Tack för alla "Krya på dig"-hälsningar. Nu är jag frisk igen! Det var en snabbt övergående förkylning, den försvann ungefär lika snabbt som det vackra vädret... ;D

18 kommentarer:

  1. Visst kan hösten var hemsk! Förra hösten drabbades jag av en riktig depression som pågick i nästan ett år! Tänk vad avsaknaden av ljus och stress kan ställa till med. I år är mitt knep att ha massor av grönska och en ljus inredning... Verkar ha funkat så här långt! Tur man har julen att se fram emot...

    Styrke kramar/ Anna

    SvaraRadera
  2. Skönt att du är frisk nu i alla fall...!! Det hjälper till! Jag är lite tvärtom, jag gillar hösten, mycket av den anledningen du visar på bild. Så mysigt och fint!!!!
    Hoppas du hittar FYNDET snart!:)

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag älskar hösten, men detta året har jag känt mig lite deppig pga mörkret.
    Tror det beror på att hela augusti regnade bort och att man inte fick tillräckligt med sommar och sol.

    Här i Småland är det ljust och vackert idag, med snö, solsken och klarblå himmel.

    Bäst att gotta sig i solskenet!

    Hoppas du får en fin dag!
    Varma kramar
    Linda

    SvaraRadera
  4. Skönt att du är frisk igen!

    Visst kan mörkret kännas tungt. Jag försöker hitta på lite grejer att ha och se fram emot som jag vet piggar upp och gör mig glad.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag kan erkänna att den mörka morgontimmen inte är något för mig men annars bara älskar jag hösten. Så fint du har ordnat det på fatet, ser riktigt inbjudande ut att slå sig ner och förlora sig en stund i ljusets sken.
    Skönt att du är på bättringsvägen!/Kramen

    SvaraRadera
  6. Hösten gillar jag faktiskt men när snön yr och det är -15 då håller jag på att smälla av.
    Försöker hitta sätt att tycka om alla årstider men just vintern är svår!

    Förstår att du myser i skenet av lyktorna!

    SvaraRadera
  7. Skönt att du är frisk nu!
    Jag gillar hösten när det är soliga dagar. Men är det regn och rusk kan det kvitta!

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Hihi jo jag förstår dig! Så brukar jag också känna mig men, denna höst tycker jag precis tvärtom. Hm? Här har veckorna gått så fort och vi har nog haft övervägande fint sept/okt (kanske inte så varmt, men soligt)så att det snart är november (!) och JUL (!!) är svårt att ta in just nu.

    Annorlunda äggkoppar, de blev jättesnygga som ljushållare istället. Gillar färgen :) Här har det inte heller fyndats någonting på jättelänge. Så tråkigt.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  9. Skönt att det gick så fort över!
    Jag gillar hösten, men just nu är jag så trött. Hoppas verkligen att det blir bättre snart.
    Mysigt med ljuslyktorna!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Skönt att du piggnat till igen...
    Jag gillar hösten som tur är, men mörkret gör mig så trött!

    Hoppas att du får en fin o skön helg!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  11. Hej!
    skönt att du mår bättre nu!
    Vi har vinter i Småland....

    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Va skönt att du mår bättre nu!!!
    Håller med dig om att det kan vara dystert på hösten. När det är som ruggigast ute myser jag framför brasan med en kopp te.

    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  13. Vilken fin ljusbricka!
    Jag tycker egentligen om hösten, men mörkret blir jobbigare för varje år tycker jag. Man ser inte hur det ser ut i trädgården förrän man är ledig.

    Vi får försöka hålla ut, snart är våren här igen!
    Agneta

    SvaraRadera
  14. Skönt att du mår bättre nu. Jag tycker också att äggkopp.. f'låt, ljushållarna är jättefina där de står i grupp på brickan. Överhuvudtaget är det så snyggt att göra små grupper av olika saker på sådana fina brickor som denna, det blir så fina stilleben.

    Jag önskar dig en fin helg och hoppas att det blir en med mycket ljus som kan pigga upp!

    Varma hälsningar, Helena, The Swenglish Home

    SvaraRadera
  15. Vet du jag är inte heller helt förtjust i hösten men värst tycker jag att det blir när vi ställer om till vinter tid. Fast bäst är det att nu är det bara två månader tills ljuset vänder igen. så man kan säga att egentligen så har vi hela den underbart ljusa tiden framför oss.;)

    Stora kramen Lisa

    SvaraRadera
  16. Stackars dig... inga loppisfynd på länge... och så höstdepression på det!! Här är en odräglig människa som gillar hösten, även mörkret som smyger sig på. Det blir så kravlöst och vilsamt. Jag längtar redan till advent.

    Söta ljuskoppar, det är fint med mångfald!

    Ha en bra helg.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  17. Jag kan också tycka att det känns lite extra jobbigt att anta en sån där utmaning som jag langade över till dig.
    Nu har vi båda antagit den med strålande svar så nu får vi bara vänta på nästa anfall.
    Ja det här med hösten är ju lite olika för oss alla vad jag förstått. Jag fullständigt älskar den här årstiden. Mörkt, tyst och inte så himmelens mycket måsten.
    T.om. dammet kan ju frodas för man ser det ju inte.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. Loppisfynd behövs med jämna mellanrum för att hålla hunöret uppe:)!

    Må gott,

    Rebecca

    SvaraRadera