torsdag 7 oktober 2010

Reserapport - London

Efter en hektisk vecka förra veckan, där jag lämnade Sverige inte mindre en två gånger, börjar det äntligen kännas som jag landat i vardagen igen. För mig som inte gillar att flyga var det ju lite dåligt tajmat att klämma in jobbresa och privatresa samma vecka, men ibland är det bara att försöka göra det bästa av situationen och det tycker jag att jag lyckades med. Här kommer lite glimtar från min Londontripp.

Det flesta som åker till London är väl ute efter storstadspuls och sevärdheter. För mig som varit i London ett antal gången både som turist, i jobb och som nu för att besöka systeryster, känns det roligast att få chansen att se delar av London som man som turist vanligtvis missar. Ett sådant ställe är Kingston upon Thames, en förort till London, med mysiga små korsvirkeshus, strandpromenad med massor av restauranger, torgmarknad samt bra shopping. 

Torgmarknad i Kingston



 
Flodbåtar
 
Charmigt korsvirkeshus


Men naturligtvis vill även jag känna att det är i LONDON jag är, så en hel del springande i de centrala delarna blev det förstås också.


Jag tycker att det är kul att bara gå runt och strosa, kolla lite närmare på arkitekturen, kika in i små gränder samt spana in detaljer som man oftast bara springer förbi.



Vanlig gata med ett vanligt hus som om man kollar lite noggrannare har ganska spännande detaljer.

Mysig liten gränd, bakom min rygg dundrade bussar och taxibilar förbi.

Holborn Viaduct, fantastiskt rikt utsmyckad, inte bara på broräcket utan även under bron samt i trapphusen till gatan nedanför.



Detta var lite glimtar från London, förhoppningsvis får lillasyster snart internet inkopplat i sin nya lägenhet och då kan vi nog få lite expertinlägg från "den stora staden" och jag kan återgå till mina småstadsrapporter.

/Frida

14 kommentarer:

  1. Tack för rapporten och alla inspirerande bilder!

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk vilka byggnader man skapade förr, helt otroligt! Alltid roligt att få "följa med" på resan med bilder. Ha en riktigt skön torsdag, här i Karlskrona är det grått och trist samt regnar./Merja

    SvaraRadera
  3. Åh, så kul att få se alla fina bilder!!
    Jag har bara varit där en gång men skulle gärna vilja dit igen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder från London, kul att upptäcka något annat än bara city:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  5. Min reslust blev inte mindre av dina fina bilder...
    Det var det där jag älskade med att min ena syster bodde i Valencia.
    Att upptäcka nya saker vart efter man var där.
    Rätt mysigt=))

    SvaraRadera
  6. Nu längtar jag dit...älskar denna stad med alla sina vackra byggnader och parker, ha det så gott, kramen

    SvaraRadera
  7. Har aldrig varit i London, men skulle gärna åka dit någon gång.
    Det är väl så att "Borta bra, men hemma bäst"!;)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Gillade din reserapport från Tyskland. Där ser du att det inte är ett särskilt modernt land, att allt görs mer komplicerat än det är och att man tillbringar mycket tid med att vänta....

    London har jag varit till 2 ggr, men det var i min ljuva ungdom. Inte tusan lade man märke till detaljer. Man blev bussad igenom staden - ut - fotografera - in i bussen till nästa ställe.

    Nu ska jag bussa mig till Sverige...urk. Resan alltså.

    Ha det bra!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  9. Oj vad du hunnit på en vecka.Jag seglar förbi på blogghavet. Har själv aldrig varit i London. Men jag vill klart dit någon gång. Och jag o min sambo gör som du kollar lite annat än bara turistmålen. Som nu när vi var i Köpenhamn,gick faktiskt inget på ströget;)

    SvaraRadera
  10. Välkommen hem!
    Jag hoppas att du fick det bättre än i starten på Tysklandsvistelsen....

    Finfina Londonbilder du bjuder på! Det är länge sen jag var där, det kanske är dags igen!!!

    Ha det så bra. Kram kram

    SvaraRadera
  11. Hej!!
    Kul att ha en syrra i London att hälsa på;o)
    Tack för turen!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Jag är inte heller så förtjust i att flyga, eller ö h att resa (när man väl är på den nya platsen är det kul, men jag gillar alltså inte själva resandet) Härliga Londonbilder, jag erkänner, fastän det är pinsamt, att jag faktiskt aldrig varit där..!!

    SvaraRadera
  13. Hejsan!

    Har inte heller varit i England, men skulle gärna vilja!! Finns ju så mycket att uppleva där. Inte bara storstadsliv utan även på landsbygden. Många vackra platser. Kul att se lite andra delar av London genom dig.

    Trevlig helg!

    Kram Sanna

    PS. i t ex Picasa kan du få svartvita bilder och andra effekter. Finns även ett program som heter Picnik.

    SvaraRadera
  14. Vad trevligt med bilder från London.

    Jag ska dit för första gången i mars. Det ser jag fram emot.

    SvaraRadera