söndag 10 oktober 2010

Rosa bandet


De två bloggarna Design & Inredningsbloggen och Hemmariket utmanar andra bloggar att i samband med Rosa Bandet 2010 visa sin personliga - ROSA - stil genom ett rosa kollage. I mitt hem är det framförallt blommor som står för det rosa inslaget, därför består mitt kollage av bilder på mina rosa orkidéer!

Varje år får 7 000 kvinnor i Sverige beskedet att de har bröstcancer. Det betyder att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet.  En av dessa var min klasskompis från gymnasiet, Anna.

Anna var en av de  20 procent drabbade som inte klarade sig och hon dog tyvärr i Mars i år. Under den senare delen av sin sjukdomstid skrev hon en fantastisk blogg  Annas blogg om livet här och nu. På ett öppet, träffsäkert och bitvis med glimten i ögat, beskriver hon helvetet i cancerland så att det träffar som ett slag i magen.  Bloggen är fortfarande öppen och hennes man skriver fortfarande tänkvärda inlägg där. Om det finns någon blogg som verkligen är värd att läsas så är det denna!

För att ge ett bidrag till insamlingen går det bra att göra på Rosabandet2010. 

/Frida

14 kommentarer:

  1. Har läst Annas blogg och tårarna har kommit många gånger. Är verkligen en vidrig sjukdom det där!
    Min farmor gick bort i bröstcancer när jag bara var 6 månader. Försöker alltid stödja cancerfonden på olika sätt, då även pappa gick bort i cancer.
    Underbart kollage du har gjort!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för Ditt väldigt vackra kollage. Orkidéer har en så skör skönhet, tycker jag. VÄldigt vackert.

    SvaraRadera
  3. Ja, bröstcancern är ingen rolig sjukdom. Har upplevt den på nära håll med min kära mamma. Hon mår dock bra idag men man vet aldrig med den lömska sjukdomen./Kram Merja

    SvaraRadera
  4. Ett härligt initiativ och ett härligt kollage av dig.
    Bröstcancer har jag inte upplevt själv på nära håll, men tyvärr andra cancervarianter. Tror inte det är många som inte har påverkats på ett eller annat sätt av cancer. En skrämmande sjukdom.

    SvaraRadera
  5. Vilket fint inlägg, såklart man ska vara med och stödja. Så fint collage du gjort av orkidé-bilder, är nog mest på våren man har rosa saker.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  6. VIlket fint inlägg...självklart vill man vara med och bidra....hoppas helgen varit skön, visst blev det många John-låtar igår...:0) kramen

    SvaraRadera
  7. Så fint inlägg du gjort! Verkligen tänkvärt. Sjukdomen är så grym och hänsynslös. Orkidébilderna är så vackra, ser nästan ut som akvareller!

    Hösthälsning från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Cancer över huvud taget är nog det värsta man kan drabbas av.
    I Fredags begravdes mina barns pappa efter att ha kämpat i 2 år mot lungcancer. Han har varken rökt eller arbetat med asbest i hela sitt liv.
    Visst är det orättvist.
    På Torsdag ska jag på mammografi och det är alltid lite nervöst innan man får svaret, så håll tummarna.

    Kram
    Maidi

    SvaraRadera
  9. Wow, jag har just varit inne och läst på Annas blogg och sitter och sväljer tillbaka tårarna! Vilket fint inlägg av dig och med vackra och symboliskt rosa bilder till.

    Ser att du hunnit med en tripp till London också, och det låter som om du haft en härlig utflykt (när äntligen hyrbildsländet släpptes lös till er, vill säga... ;-) Trots att jag bor så nära åker jag nästan aldrig in - det blir liksom aldrig av mitt i skolhämtningar etc. Men jag känner att det börjar bli dags för en strosardag där snart!

    Tusen tack för alla dina otroligt uppmuntrande kommentarer hos mig - du gör mig verkligen så glad!

    Stor kram,
    Helena

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Jag har också läst Anna blogg. Stark och personlig!
    Jättefint!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Annas blogg är så gripande! Nyttigt att få ta del av!! Väldigt nyttigt!
    Hoppas det går bra för familjen i dag!!!!
    Ha en fin dag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Å fy fasiken... ska kika in på hennes blogg när jag orkar ta in det.
    Ditt kollage fick verkligen en innebörd nu.
    Så vackert och så sorgligt.

    Ska bidra med en slant till...

    KRAM

    SvaraRadera
  14. Åh, Vad många fina inlägg jag missat hos dig nu när jag varit "borta" från bloggvärlden ett tag.....

    Hoppas allt är bra med dig, känner igen bloggen du skriver om! Väldigt gripande, då har man det bra!

    Må så gott!
    Kram Therese

    SvaraRadera