tisdag 26 oktober 2010

Försvarstal!

Häromdagen blev jag av en händelse påmind om mitt nyårslöfte. Att handla (shoppa) med mer eftertanke, bra för både plånboken och miljön. Jag hade som mål att försöka vara nöjd med de prylar jag redan hade och bara handla nytt vid behov.

Nu när jag rannsakar mig själv, inser jag att det blivit lite si och så med detta!

Till mitt försvar vill jag dock genast anföra att jag i år har handlat en hel del på loppis och secondhand, och det måste ju vara ett alternativ som kan anses vara bra för både plånboken och miljön, eller?

Dessutom har jag vid flera tillfällen under året återupptäckt mina egna prylar (tex här) eller funnit nya användningsområden till dem (tex här och här).


Bilderna ovan är tagna i mitt matsalsrum och här vill jag att ni ska notera att det enda som inte är ärvt, köpt på secondhand eller återbrukat är lampan från Mio, som jag köpte till mig själv i julklapp för några år sedan!

- Något måste man väl få unna sig?
- Dessutom köpte jag den innan jag avgav löftet, så den räknas inte!
- Okej då, blomman är också ny!

Övriga inventarielistan består dock av saker som är begagnade på ett eller annat sätt:
  • Halvbordet, fyndades på rea på en antik/loppis-affär för 10 år sedan. 
  • Spegeln har jag fått av min farmor.
  • Blomkrukan har använts till ett antal blommor (vilket i och för sig kan gå ganska snabbt...)
  • Blomkruksfatet är från loppis.
  • Mina nya ljusstakar är gamla Bong-fond flaskor.
Jag hoppas mina löftesbrott inte kommer straffas allt för hårt, jag menar det är ju bra att det finns förbättringspotential till nästa år!

/Frida

24 kommentarer:

  1. Alla löften måste inte hållas.
    Själv älskar jag Loppisar och hittar ibland
    (ganska ofta):-)något som jag vill ha.
    Tröstar mig med att vi har stora och många skåp.
    Kul att plocka fram 'nya' saker och ändra om ibland. Man lever ju bara en gång, vad jag vet.
    Ha det gott och bara njut...
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tänk, att man kan använda de gamla Bong-fondflaskorna till ljusstakar. Snyggt. Du är påhittig, du!
    Kram mamma

    SvaraRadera
  3. Som sagt, då kan du ju ha samma löfte nästa år och försöka förbättra resultatet!:)
    Jag bestämde för någon vecka sedan att jag inte skulle shoppa en massa nu innan jul, men redan ikväll har jag nätshoppat lite!:) Och sedan ska jag bara köpa Allers julbilaga och 101 idéer och sedan ska jag köpa nya blommor till utekrukorna och ny gardin till sonen... Nej, sedan ska jag bara shoppa födelsedagspresenter och julklappar till barnen!;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är svårt med löften...jag uttalar dem tyst så bara jag hör.
    Fiffiga du där med flaskorna...snyggt!
    kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Älskar dit halvmånebord och alldeles speciellt dina ljusstakar av Bong flaskor - så absolut smart!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Löften..är inte de till för att brytas? Vore ju inte alls lika kul om man kunde hålla precis allt man lovat..sig själv alltså.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Det är inte lätt att hålla nyårslöften. Vi är nog rätt så många som misslyckats hålla dem...Jag vågar inte ens nämna det löfte som jag har varje år och ständigt misslyckad med! Det ser mysigt ut på det lilla bordet i alla fall!
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  8. Hihi känns igen ;) Mysig hörna du har i matsalen. Bongflaskorna är ju riktigt snygga! Smart! Jag gillar återbruk så jag ger dig tummen upp, shoppa på :)

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  9. Tänk att du fortfarande minns dina nyrslöften...brukar man inte glömma bort dem i slutet av januari?? *ler*
    Jag tycker du kan vara nöjd med dig själv, det hade verkligen kunnat vara värre med inköpen. Att köpa på loppis är säkerligen "miljövänligt" eller vad man ska kalla det...återvinning?

    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  10. Så väldigt fin din blimkruka är!

    Kramis/Pia

    SvaraRadera
  11. Så fin hörna du har med halvmånebordet. Fin harmoni! Tur att du inte riktigt kan hålla ditt löfte. Hur skulle det gå för Sverige om alla slutade handla och bara återvann och handlade på second hand. Nej, fortsätt du och handla med sunt förnuft säger hon som försöker leva på sin butik./Kram Merja

    SvaraRadera
  12. Med tanke på det som du har med på bilderna så har du gjort ett bra jobb med löftet=))
    Och något ska man ha kvar att lova vid det nya nyåret för den delen!

    Jag kör samma repris varje år...
    Nu ska jag börja träna säger jag käckt på nyårsafton men glömmer det snabbt morgonen efter.

    Skön fortsatt vecka önskar jag dig=))

    SvaraRadera
  13. Att handla på loppis och i andra hand måste vara helt gokänt!

    SvaraRadera
  14. Löften är ju till för att brytas?!
    Iallafall nyårslöften :)

    Jag hade som nyårslöfte att bli riktigt smal och smärt till badsäsongen, men så blev det inte riktigt...

    Ha en fin dag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Men jag tycker det låter som att du har lyckats!!
    En blomma räknas inte!
    Så fint du har på ditt lilla bord!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Jag noterar! Jag noterar också att du har eninga riktigt fina grejor du.

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  17. Du ligger iaf på betydligt mer plus än vad jag gör, för jag kommer inte ens ihåg vad jag gav som nyårslöfte... hum hum?? Ja, tycker helt klart att du är ursäktad! Och vissa saker på loppis tigger ju om att bli räddade och då tycker jag ju att du gör en god gärning med att ta dem hem!

    SvaraRadera
  18. Återanvänding är miljövänligt och bra för plånboken. Det är väl toppenbra!

    SvaraRadera
  19. Bong-flaskorna var ju hur fint som helst.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  20. Loppis KAN ju inte räknas som shopping...!?? Det är väl ren välgörenhet bara - i dubbel bemärkelse??!!:) Jag tycker du har hållt ditt löfte bra!
    De där Bongflaskorna var himla fina att använda! Nu får jag köpa hem lite flytande buljong;)

    Kram

    SvaraRadera
  21. Jag kikar in och skickar en liten hälsning!

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  22. Jamen, just så känner jag också. Jag försööööker att inte shoppa onödigt mycket nytt, även om det kliar i fingrarna ibland, och jag tröstar mitt världssamvete med att jag oftast köper begagnat och återanvänder... Och du lyckas då väldigt bra med att arrangera gammalt och nytt till snygga stilleben och färgharmonierande blickfång. Sedan är ju dina alster av Laura A's handdukar i förra inlägget VÄLDIGT fina också...!

    Kram, Helena

    SvaraRadera
  23. Var har du tagit vägen...saknar dina inlägg!
    Kram Elle

    SvaraRadera